Svar på AMA-frågor

Tack till sanningenomwoa, Hansina och S som skrivit frågor, jag kan ta en omgång till om följdfrågor dyker upp.

– Hur många holders tror du att det var i WoA som mest? 

Om man bortser från antal wallets som var över 1000, så tror jag att det fanns 200 holders.

– Tror du att Vanja och Niklas kommer klara sig utan konsekvenser? 

De får konsekvenserna just nu i en skitstorm. Jag tror inte att detta kommer ge några följder, de kommer borsta av sig det, gå vidare och fortsätta leva influencerliv. De kanske får lite upptaxering, men det kan ju hända alla som har ett företag.

– Hur många holders/fd holders har du kontakt med? 

Någonstans mellan fem och tjugo. kanske fler om jag anstränger mig. Nu hör folk av sig (vet inte om man kan kalla att man har kontakt när de inte vet vem som skriver?).

– Har du/ni någon kontakt med internationella holders? De lär ju vara rätt avskurna eftersom all media, den här bloggen, flashback, instagram-konton etc är på svenska. Är de insatta i vad som egentligen hänt? 

Ja, viss kontakt med några. De fattar inte grejen med att Vanja och Niklas ljugit för det gör alla i web3 och de visste aldrig vilka de var. De köpte heller i allmänhet inte så många NFT:er. Att kunna få ett halsband från Woa är nog mycket mycket mer än många andra projekt gett dem.  

– Vilken är den enskilt värsta lögnen de dragit tycker du?

Det här är en supersvår fråga. De har glidit på sanningen många gånger, men vad var verkligen en riktig lögn?

I efterhand är det hur de började bygga upp historien om att de tjänat pengar på krypto, överdrivit hur vassa businesspersoner de är och hur mycket entreprenörer det är. Det är nog jättestor skillnad på att starta ett tvåmansföretag i liten skala mot att försöka göra något så här stort plus att dra in 100 galna småbarnsmorsor i det. 😀

Just där och då var det investerarna, det fanns plötsligt inga investerare, de hade gått på semester. Hand upp alla som tror att en investerare går på semester om det finns en riktigt bra affärsidé. Men även här tror jag att någon säkert sagt att de gärna diskuterar och hör mer, men att de sedan inte var intresserade. Det fanns säkert en sanning i att det var någon som pratade med dem.

Jag har även frågat andra som tycker att Mr Whale var det värsta och det var ju en riktig lögn från början till slut.

-Fantastiskt jobb med denna blogg. Jag kände näääästan lust att köpa en WOA vid mint pga gillade iden med överraskningsmomentet och samlarobjektsgrejen… men jag fick PANIK över Vanjas sätt att krydda språket med både förminskade språk och töntiga emojis så avstod. Tack gode gud för det. Men har följt flashbacktråden sedan dess och är så tacksam att det man har anat nu uppdagas, om än ledsamt för de som farit illa i processen. Nu till min fråga:

-Vad hoppas du att vi andra kan lära av detta som hänt?

När det gäller nya spännande projekt ställ kritiska frågor, du ska inte behöva ha bråttom för att hinna med, vänta och se om du vill investera. Försök att inte dras med i hype. Men även, stötta de som blivit lurade, inte häckla dem. Det är det gamla vanliga: stå för din åsikt istället för att försöka ”rädda sin egen investering” genom att sälja till någon annan.

-Bör det ske mer regleringar kring branschen ”sälj grej med influencer(tjej)”?

Jag vet inte hur detta skulle gå till, starkare följder för de som gör fel kanske? Både för företagen och influencers.

-Hur upptäcker vi nästa V&N innan de lurat av massan 2.7 milj kronor?

Det här sker hela tiden på olika sätt. Det kommer komma nya affärsidéer som misslyckas och det kommer finnas folk som är ute för att lura av folk pengar. I World of Alidia kunde jag och andra holders satt ner foten tidigare och verkligen tagit tag i att stoppa det, för vi förstod tidigt till exempel att det inte fanns investerare.

Stämmer det, tycker du, att woa communityt var som en sekt? I vilka avseenden stämde det, eller stämde inte?

Jag tycker inte det. Vi drogs absolut med, hade jättekul i communityt och lade alldeles för mycket tid i nyhetens behag i vårt jättespännande projekt. Sedan blev det väl också ett grupptryck i att inte våga säga vad man egentligen tyckte för att inte förstöra för andra.

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång